Rjukan
Rjukan sett fra stigningen opp mot Gaustatoppen. Foto: Team Tour AS

Rjukan

Den vakre, uregjerlige Rjukanfossen hadde kraften.

Rjukanfossen. Foto: Hau-maggus CC-BY-SA-3.0 via Wikimedia Commons

Ingeniøren Sam Eyde og naturvitenskapsmannen Kristian Birkeland hadde metodene, kunstgjødsel var etterspurt over hele verden pga. en kraftig befolkningsøkning. Grunnlaget var lagt for en storstilt vannkraftutbygging og en av verdens teknisk sett mest avanserte elektrokjemiske bedrifter.

Norsk industriarbeidermuseum – Vemork. Foto: Public @vemork på Facebook

Rjukan gikk fra et bondesamfunn til et pulserende industrisamfunn. For den avsideliggende Vestfjorddalen var industrien en revolusjon. I 1907 bodde det 50 familier i dalen. Et knapt tiår senere var det et pulserende industrisamfunn med mer enn 10.000 innbyggere og kontaktlinjer til alle verdenshjørner. Rjukan var det første storindustrielle anlegget i landet. Her finner vi ennå det norske industrisamfunnet i konsentrert form, midt i en gammel jordbrukskultur og omgitt av uendelige fjellvidder.

Under 2. verdenskrig foregikk kampen om tungtvannet på Vemork ved Rjukan. Gjennom fire sabotasjeaksjoner ble nazistenes forsøk på å lage atombombe stoppet.

Tungtvanns-sabotasjen

Hvis fienden fikk lov til å fortsette sitt forskningsarbeid med tungtvannet, ville de antakelig kunne produsere en atombombe. De sabotasjeaksjonene som ble satt i verk for å hindre tyskerne i å skaffe seg tungtvann hører til de dristigste og mest spennende under hele krigstiden.

Som vi skjønner – dette er et sted med en enormt spennende historie å fortelle, og det er mange plasser å besøke:

VEMORK

Turbinhallen. Foto: Jan-Tore Egge (Own work) CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

På Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork får du et nært møte med norsk industri og krigshistorie. Den mest kjente utstillingen er nok “Helter i Telemark”

HEDDAL BYGDETUN

Heddal Bygdetun er stavkirkens nærmeste nabo og ligger kun et steinkast unna. På bygdetunet får du blant annet se hvordan norske hus har forandret seg over tid, her finnes det 15 bygninger fra middelalderen og frem til 1930.

Foto: kulturarv.no

«Rambergstugo» i Heddal bygdetun. Foto: kulturarv.no

På hovedtunet får du se hvordan en velstående gård i området så ut for

TINN MUSEUM

Tinn Museum er et folkemuseum med hus og inventar fra før Svartedauden og framover.

Tinn Museum. Foto: kulturarv.no

Den eldste bygningen, et bur, er bygd før 1350.

RJUKANBANEN

Rjukanbanen, også kalt Vestfjorddalsbanen, ble åpnet i 1909 og nedlagt i 1991.

Foto: Alexander Ytteborg, Riksantikvaren

M/F Storegut. Foto: Alexander Ytteborg, Riksantikvaren

I dag er Rjukanbanen et fredet industrielt kulturminne og en del av “Rjukan – Notodden Industriarv”, innskrevet på UNESCOs verdensarvliste 5. juli 2015.

«Ammonia» ved kai på Mæl. Foto Team Tour AS

LYSBUEN

Lysbuen Industrimuseum omhandler tidenes viktigste norske oppfinnelse; lysbueovnen og produktet kunstgjødsel.

Foto: Telemarksgalleriet

Lysbuen Industrimuseum. Foto: Telemarksgalleriet

Kunstgjødselproduksjonen var avgjørende for å endre en vanskelig matsituasjon verden over, og forandret Norge fra et fattig bondesamfunn til et moderne velferdssamfunn. Industrihistorien er i dag en del av UNESCOs verdensarv.

TELEMARKSGALLERIET

Telemarksgalleriet viser utstillinger med nasjonal og internasjonal kunst. I det faste galleriet viser vi utstillinger med kunst fra egen samling. Kunstsamlingen inneholder kunst fra Norsk Hydros og Norsk Industriarbeidermuseums kunstsamlinger, samt Terje Bergstad samlingen.

Foto: Runi Langum

Telemarksgalleriet, utstilling av Runi Lagum. Foto: Runi Langum

Hovedvekten ligger på bilder fra kraftutbyggingens og industriens gullalder i Telemark, med kunstnere som Christian Skredsvig og Theodor Kittelsen.

Og – så må vi ikke glemme SPEILET, på dagen 100 år siden ideen om et solspeil ble født, da Oscar Kittelsen skrev i Rjukan-avisa, skinte endelig sola på Rjukan Torg.

foto: youtube-downloader-mp3.com

Solspeilet. Foto: youtube-downloader-mp3.com

Vil du til topps? – Krossobanen er en taubane som starter på Krosso i Rjukan og ender opp på fjellet.

Norges eldste. Foto: Besse CC BY-SA 2.5-2.0-1.0 via Wikimedia Commons

Krossobanen er Nordens eldste og mest originale to-tausbane som fremdeles er i regulær trafikk. Her fraktes passasjerene – i løpet av ca 4.5 min. – opp i 886 m.o.h. til øvre stasjon Gvepseborg.

Rjukan sett fra Krossobanen. Foto: Team Tour AS

  • Lysbuen Industrimuseum
  • Norsk Industriarbeidermuseum
  • Krossobanen
  • Marispelet ved Rjukanfossen
  • Gaustatoppen med Gaustabanen
  • Norsk Industriarbeidermuseum på Vemork
  • Sabotørstien på Rjukan
  • Tinfos kulturområde

Det er ikke alltid like lett å gjøre alle til lags

Men vi ønsker å prøve på nettopp det. Det er vanskelig å garantere noe, men om tidspunktet vi har foreslått ikke passer, eller om du vil at vi skal arrangere en tur vi ikke enda har laget et program for, så ber vi deg om å gi oss beskjed om det.

Bruk skjemaet under til å ta kontakt med oss, det forplikter deg på ingen måte, det er ganske enkelt en måte å starte på.

Den viktigste faktoren for våre prioriteringer, er hvor mange det skal være med på turen. Fyller dere en buss kan du regne med at det blir som du ønsker, hvis ikke er det lurt om du tipser andre du kan tenke at vil være interesserte i den samme turen, og be dem om også å sende inn dette skjemaet.

Vi gleder oss til å høre fra deg og arrangere en opplevelse for deg og dine!

+47

Ingen er like – og behovene er forskjellige!

Selv om turer går til den samme destinasjonen – er det ikke sikkert at programmet er det samme, for det første starter ikke alle turer på samme sted, og for det andre er det ikke alle som ønsker å oppleve det samme – ønsker og behov er forskjellige. Vi skreddersyr derfor reisene slik våre kunder vil ha dem og tilpasser programmet etter deres krav.